Previous Page  3 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 16 Next Page
Page Background

YIL:

2

SAYI:

2

/

Şubat 2016

3

MEKAN / ŞEHİR

Mimari restorasyon programı

geniş bir tarihsel mirası sırtlayan

ülkemizde tarihi ve mimari değeri

olan sanat eserlerinin tanımlan-

ması, korunması ve tanıtılmasıyla

ilgili çalışmalar yapmasıyla, koru-

ma çalışmalarını yürütmesiyle, yapı

bilgisi, malzeme ve inşaat teknoloji-

si, geleneksel yapı teknikleri ve tarihi

atölye teknolojisi konularında bilgileri

uygulamasıylaönemli biryeresahiptir.

Dolayısıyla projelerin detaylandırıl-

ması, yapı bilgisinin ayrıntılarıyla

gözler önüne serilmesi ve yapıların

sergilenebilmesi için bireylerin iyi bir

gözlem gücüne ve fotoğraf bilgisine

sahip olmaları gerekmektedir.

Meslek yüksekokullarında bulunan

Radyo- Televizyon ve Fotoğrafçılık-

Kameramanlık Bölümleri ile ortak

projeler yapan her iki programın

öğrencileri görüntü dilinin önemini,

yapı ile görsellik oranlarını mimari

fotoğraf çekimlerinde daha iyi kavra-

maktadır.

Mimari

fotoğraf

çekimlerinde

kompozisyon,

çerçeveleme

ve

orantının yanı sıra şu ayrıntılara

dikkat edilmelidir:

Tespit edilen yapıyı cephe çekimi

ile, binanın bütününü alacak şekil-

de çerçevelemek simetriye ait sağlı

sollu unsurları göstermek: Örneğin

dört minareli bir camii fotoğrafı

çekildiğini düşünelim. Önce camii-

nin dört minaresi de çerçevelenecek

şekilde tümü “ki bu cephe çekimine

girmektedir”, ardından bu dört min-

arenin her bir minaresinin binayla

olan ilişkisi kesilmeden çerçevelen-

mektedir.

Binaya özgü ayrıntıları çekmek:

Bu, sadece o yapıda bulunan bir

desen olabilir. Bina ahşapsa ona ait

işlemeler, kitabeler olabilir. Yine bu

ayrıntılar binanın tarihle olan ilişkisi-

ni de anlatacaktır. Örneğin, Osmanlı

dönemine ait camiilerle Selçuklu

dönemine ait olanlar birbirinden

farklıdır. Selçuklu yapılarında kubbe

yoktur. Yine aynı şekilde namaza

geç kalanlar kimseyi rahatsız et-

meden girsin diye Osmanlı dönemi

camiilerinde ek bir yer yapılmıştır.

Bu da Selçuklu yapılarında görül-

mez. Keza kilise yapıları sergile-

nirken Rum kiliseleriyle Ermeni

kiliselerini ayıran önemli bir fark,

ayazmanın* olup olmadığıdır. Er-

meni kiliselerinde ayazma bulun-

mamaktadır.

Yapının çevresiyle olan ilişkisi: Bi-

nanın çevresiyle olan ilişkisi hem

binanın tarihiyle, hem de sokakla

olan ilişkisine tekabül eder. Örneğin

Osmanlı döneminde caddeler çok

dar olduğundan at arabasının geçe-

bilmesi için bazı yapılarda ev, taş

zeminle başlar, ancak yukarı doğru

çıktıkça ahşap bir yapı kazanır ve

iki evin cumbasının birbiriyle çok

yakın olduğu görülür. Bu, yer ka-

zanmak amacıyla yapılmıştır. Yine

bazı sokaklar Y şeklinde birbirine

bağlanır ve bazen görülür ki, tam

ortada üçgen şeklinde bir ev var.

Üçgen evin her köşesinin sokaklara

açılan cepheleri kadrajlandığında ve

mümkünse daha yüksek bir yerden

binanın tümü çerçevelendiğinde bu,

fotoğraflara bakan kişiye fikir vere-

cektir.

Ancak yine de ayrıntıların biline-

bilmesi

açısından

belirlenen

yapının tarihi kısaca araştırılıp ele

alınırsa, çekimleri önceden tespit

etmek adına zaman kazanılır. Işık

konusu ise fotoğrafta en büyük

kazanç/kayıptır. O nedenle öğle

güneşinin altında çekime git-

mektense akşamüstü saatleri

veya sabahın erken saatleri ter-

cih edilmelidir. Son olarak, ışık

alan iç mekan çekimlerinde, özel-

likle kiliselerde büyülü bir atmos-

fer oluşturmak için içeride duman

yoksa bile tütsüyle/buhurdanlıkla

veya su buharı basarak ortamı sisli

yapmak ve ışık huzmelerini çekmek

bu tarz yapılarda işin püf noktasıdır.

*Ayazma: Ortodoks Hıristiyanlarca

kutsal sayılan kaynak veya pınarlara

verilen isim.

Mimari Fotoğraf

Öğr. Gör. Selin Süar

Görsel İşitsel ve

Teknikler Medya

Yapımcılığı Bölüm

Başkanı

Günümüzde Meslek Yüksekokullarında her bölüm için işi

profesyonel olarak kavrayan, kısa zaman zarfında en temel

bilgiyleve tecrübelerle donatılmış elemanlaryetiştirmek amaç

edinilmektedir. Bu amaç çerçevesinde bölüm ve programlar

arası geçişkenlikler ve ortaklıklar, öğrencinin kendi işini farklı

perspektiften kavramasına, ayrıntıları değişik dinamikler

üzerinden saptamasınayardımcı olmaktadır.