ÖĞRENMEYİ ÖĞRENMEK / SINAV DÖNEMİ
Hızla başlayan eğitim-öğretim maratonunda öğrendiklerinizin sınandığı sınav dönemi yaklaşıyor. Ara sınavlar için hazırlıklar başlarken çalışmalarınızın daha etkili olabilmesi ve ders çalışma sürecinin daha verimli geçmesi için neler yapabilirsiniz?
Öncelikle öğrenme; bilgiyi algılama, kaydetme, hatırlama ve kullanma sürecidir. Öğrenmenin gerçekleşmesi bir uyarıcının (bilginin) duyular yoluyla algılanıp kısa süreli belleğe kaydedilmesi, sonrasında bu verilerin seçilip anlamlı hale getirilerek uzun süreli hafızada depolanması ve istendiğinde bu bilgilerin kullanılması durumudur.
Bireylerin öğrenme şekilleri birbirinden farklılık göstermektedir. Her birey görsel, işitsel, deneysel öğrenme yollarından bir veya birkaçına sahiptir. Önemli olan kendi öğrenme biçimimizde hangi duyumuzun daha etkin olduğunu fark etmek ve daha kaliteli bir öğrenme için diğer duyularımızı da kullanabilmektir.
Verimli çalışmanın en önemli ön koşulu, kişinin beden ve ruh sağlığının yerinde olmasıdır. Beyin öğrenmeye hazır olmalıdır. İç huzursuzluklarımız, bedensel ve zihinsel yorgunluğumuz verimli çalışmayı olumsuz yönde etkiler. Bununla birlikte, öğrenmeye karşı istek ve olumlu tutum, ders çalışma motivasyonu ile gerçekçi beklentiler de önemli etkenlerdendir.
Bizler için anlamlı olan, yaşantımızla bağlantılar kurabildiğimiz bilgilerin öğrenilmesi ve uzun süreli belleğe kodlanması daha kolaydır. Bu nedenle edinilen bilgilerin anlamlandırılması, sizin için öneminin belirlenmesi gerekir.
Öğrenme için en önemli strateji tekrar etmektir. Duyular yoluyla edinilen bilgilerin uzun süreli belleğe aktartılması ve daha sonra kullanılmak üzere hatırlanmasını kolaylaştırmak için düzenli aralıklarla tekrar edilmesi önemlidir.
Bunların yanı sıra;
- Derslerinize çalışmanız gereken zaman ve kendinize ayıracağınız zaman arasında denge kurmanız önemlidir. Çalışmak kadar dinlenmek de öğrenme üzerinde etkilidir.
- Uzun süre çalışmaktan ziyade etkin ve yeterli bir çalışma sistemi başarılı olma ihtimalinizi artıracaktır. Öğrenme hızı, öğrenme amacı ve odaklanma süresi farklılık gösterdiği için çalışma sürenizi kendinize göre planlamanız gerekmektedir.
- Çalışmanın sizin için amacını ve önemini belirleyin. Ders çalışma isteğinizin gelmesini beklemeyin. Çalışma motivasyonunuzu, dikkatinizi ve konsantrasyonunuzu arttırın.
- Verimli çalışabildiğimiz zaman aralıkları farklılık gösterebilir. Bu nedenle sizin için zor görünen konuları daha iyi odaklandığınız zamanlarda çalışın.
- Derslerde paylaşılan bilgileri bir gecede öğrenmeniz neredeyse imkansızdır. Bu nedenle konuları parçalara bölerek ve kısa süreli hedefler koyarak çalışmak veriminizi artıracaktır.
- Sizin için en uygun çalışma ortamını kendiniz ayarlayabilirsiniz. Arkadaşlarınızla birlikte ya da tek başınıza, kütüphane, odanız, sakin bir cafe ortamı vb. Ancak çalışırken dikkatinizi dağıtacak etkenleri ortadan kaldırmanız gerekir.
- Çalışırken not alın. Hatırlatıcı kelimeler, farklı çağrışımlar ile hatırlamanızı kolaylaştıracak yollar keşfedin. Renkli kalem ve kağıtlar, çizimler, işaretler kullanmak, metinleri melodik şekilde okuyarak hafızaya kodlamak hatırlamanızı kolaylaştıran bazı yöntemlerdir.
- Ve son olarak sağlığınıza dikkat edin! Beslenme hataları, uyku düzensizliği, kaygı düzeyinin yüksekliği öğrenmeyi olumsuz etkileyen faktörlerdir.
Öğrenme sürecini kolaylaştıracak teknikler hakkında desteğe ihtiyaç duyuyorsanız ya da ders çalışma konusunda zorluk yaşıyorsanız bir uzmandan destek alabilirsiniz.
PDR Birimi yaşadığınız sorunlarda yıl boyunca yanınızda olacaktır.
KAYNAKÇA:
- Yurtseven, Filiz ve Paker, Murat (2015), Üniversitede Psikolojik Danışmanlık El Kitabı (İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları)
PDR Uzmanı Burcu Gök’ün tüm yazılarını okumak için tıklayın…