Hayallerinizi şehrin merkezinde gerçekleştirin!


TEKNOLOJİK CİHAZLAR VE İNTERNET KULLANIMI

           Teknolojinin hayatımızı kolaylaştırdığı, bilgiye ulaşma hızını artırdığı, birçok probleme çözüm olduğu, bizlere birçok alanda fayda sağladığı konusunda hemfikiriz. Ancak faydalarıyla birlikte teknolojik cihazlar yanlış kullanımı ile pek çok olumsuzluğa da neden olabilmektedir. Özellikle gün geçtikçe fonksiyonları artan telefon, bilgisayar, oyun konsolları, internet vb. teknolojik cihazların bilinçsiz ve kontrolsüz kullanımına bağlı fiziksel, psikolojik, sosyal ve zihinsel gelişim problemler giderek artmaktadır.

           Teknoloji kullanımı içerisinde internet gündelik yaşamın vazgeçilmez bir parçasıdır. Ancak sınırsız ve kontrolün kaybedildiği bir internet kullanımı bağımlılık haline gelebilmektedir. Yükseköğretim öğrencileri de internet ve teknolojik cihazları en yoğun kullanan grup olarak internet bağımlılığının en fazla görüldüğü gruptur.

           İnternet kullanım süresinin artması, internet ya da teknolojik cihazın kullanımı azaldığında huzursuzluk, uykusuzluk, öfke gibi yoksunluk belirtilerinin yaşanması, uzun süreli cihaz kullanımına bağlı fiziksel rahatsızlıkların hissedilmeye başlaması, teknolojik cihazların kullanımının artmasıyla yemek öğünlerinin, randevuların, yapılması gerekenlerin aksatılmaya başlaması, sosyal medya da sürekli “online” olma isteği bağımlılık belirtileri olarak gözlenebilir davranışlardır. Bu gibi durumlarla yaşamın kaçınılmaz bir parçası olan internet ve teknoloji kullanımı gündelik hayata eşlik etmekten çıkıp temel ihtiyaçlar ve hayatın önüne geçmeye başlamışsa birey için tehdit oluşturmaya başlamış demektir. Önlem alınmadığı takdirde ise; gözlerde bozulmalar, eklem, kas ve baş ağrıları, beden duruşunda bozukluklar, aşırı halsizlik, sürekli yorgunluk, akademik başarıda düşüş, kişisel, aile ve okul hayatında sorunlar, zamanı idare etmede başarısızlık, uyku ve yeme bozuklukları ve bunlarla birlikte bireyin “benlik” algısında da bozulmalara neden olmaktadır.

           Bireyin sahip olduğu “benlik” (olduğu kişi) ile “ideal benlik” (olmasını istediği kişi) arasında ki boşluğun artması bireyin düşünme süreçlerinde bozulmalara, sosyal gelişiminde gerginliğe, öz güven eksikliğine, sosyal kaygı düzeyinin artmasına ve saldırganlık eğilimi göstermesine neden olur. İdeal benliğe ulaşamayan bireyler giderek yalnızlaşırlar, karşılıklı iletişim kurmakta zorlanırlar, bu durum ilerleyen süreçlerde kişilik bozukluklarına ve duygu durum bozukluklarına sebebiyet verir.

           Bizler için birçok kolaylık sağlayan, bazen yeni bilgiler edinmek için, bazen eğlence aracı olarak kullandığımız teknoloji ve internetin kişiye zarar verecek bir duruma gelmesinin, bağımlılık yaratmasının nedenleri;

  • Kontrolsüz ve ölçüsüz kullanımın ne olduğuna dair bilgi eksikliği,
  • Bağımlılığın sonuçlarını bilmemek veya önemsememek,
  • Merak duygusunu kontrol edememek,
  • Bağımlı arkadaş çevresinin içerisinde bulunmak,
  • Can sıkıntısı ve kaliteli vakit geçirecek aktiviteler bulamamak,
  • Problemleri nasıl çözeceğini bilmemek ve sorunları çözmek yerine teknolojiye yönelmek,
  • Sosyal ilişki kuramamak ya da kurarken güçlük çekmek,
  • Aile ilişkilerinde çatışmalar yaşamak, aile bireyleriyle sağlıklı iletişim kuramamak,
  • Gerçek dünyada başarılamayan şeyleri sanal dünyada elde etmeye çalışmak gibi durumlar olabilir.

 

           Ancak hayatımızda oldukça önemli bir yere sahip olan internet ve teknolojik cihazların sağlığımız için tehdit unsuru olmasından korunmak ve bağımlılıkla baş etmek için;

  • Arkadaşlarınız ile doğal yollardan görüşün, arkadaşlarınızla sosyalleşin.
  • Yetenek ve ilgi alanlarınıza uygun spor dalları ile ilgilenin, hobi edinin.
  • Gündelik yaşamınızı zenginleştirin. Okul kulüplerinde aktif olun, okul içi aktiviteler oluşturun, var olan etkinliklere katılın.
  • TV veya internet benzeri teknolojik alet merkezli bir oda ya da ev düzeni oluşturmayın,
  • Yemek yerken, arkadaşlarınızla zaman geçirirken, ders dinlerken, bir işle uğraşırken, cep telefonlarınızı kullanmayın.
  • Teknoloji ile geçireceğiniz zamanı başından planlayın ve sınırlayın.
  • Alışkın olduğunuz teknoloji kullanma zamanını ve mekânını değiştirin. Örneğin eve girdiğinizde ilk yaptığınız şey bilgisayarı açmaksa, haftanın bir günü ile başlayıp bu alışkanlığı kırmaya çalışın; bilgisayarı açmadan önce yarım saat başka bir şey yapın.
  • Eğer teknolojik cihazlar ve interneti yaşadığınız sorunlarla baş etme yöntemi olarak kullanıyorsanız alternatif çözüm yolları oluşturmaya çalışın.

           Teknolojik cihazlar ve internet kullanımına bağlı fiziksel şikayetler ve psikolojik sorunlar yaşadığınızı düşünüyorsanız ve kendi kendinize bir çözüm yolu bulmakta zorlanıyorsanız, bir uzmandan destek alabilirsiniz.

Rehberlik ve psikolojik danışmanlık birimi olarak yıl boyunca yanınızdayız.

 

KAYNAKÇA:

 

 

Burcu GÖK  
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Uzmanı

burcugok@adiguzel.edu.tr

PDR Uzmanı Burcu Gök’ün tüm yazılarını okumak için tıklayın…