Bahar Yorgunluğu ve Depresyon | Ataşehir Adıgüzel Meslek Yüksekokulu
Hayallerinizi şehrin merkezinde gerçekleştirin!

BAHAR YORGUNLUĞU VE DEPRESYON

Doğa uzun bir uykunun ardından uyanmaya başlıyor, yeni bir mevsim kapımızda. Metabolizmamız da bu uyanışa uyum sağlamaya, yeni bir tempoya alışmaya çalışıyor.  İçinde bulunduğumuz bahar ayları bir yandan bütün canlılığıyla gelirken öte yandan yorgunluk, isteksizlik, sinirlilik, tükenmişlik, uyku düzensizliği ve konsantrasyon eksikliği yaşamamıza neden olabiliyor. Bahar ayları ve mevsimsel depresyona bağlı tükenmişlik sendromu sebebiyle kendimizi yorgun, mutsuz, kötü bir ruh hali içerisinde hissedebiliyoruz.

Hava sıcaklığında ki ani değişimler, sağlığımızı ve günlük tempomuzu etkilemektedir. Bu uyum süreci bahar yorgunluğuna neden olabilmektedir. Bahar yorgunluğu duygusal, zihinsel ve fiziksel belirtilerle kendini gösterir.

Olumsuz düşünceler, karamsarlık, özgüven eksikliği, değersizlik, ümitsizlik, sosyal hayatta ve okul yaşamında tartışmaların artması, kızgınlık, sabırsızlık gibi negatif duyguların artmaya başlaması duygusal belirtiler olarak,

Yorgunluk, kas ve eklem ağrıları, uzun süren baş ağrıları, halsizlik, bağışıklık sisteminin bozulması, uyku düzensizliği yaşanması fiziksel belirtiler olarak,

Hayata karşı olumsuz/negatif duygular hissetmek, sorumluluklardan kaçınma, doyumsuzluk, kendine karşı olumsuz tavır takınma ise zihinsel belirtiler olarak kendini gösterir.

Bahar yorgunluğu daha çok mevsimsel geçişlere uyum sağlayamayan bünyelerde görülmekle birlikte, dengesiz beslenme, düzensiz uyku, stresli bir yaşam da mevsimsel depresyonu tetiklemektedir.

Bahar yorgunluğu ile baş etmek için;

  • Öncelikle sağlıklı, yeterli ve dengeli beslenme ile vücudun ihtiyaç duyduğu enerjiyi almak gerekir. Bol su içmek, mevsim sebze ve meyvelerini tüketmek bahara kendimizi hazırlamak konusunda yardımcı olacaktır. Bunun yanında çay ve kahve tüketimini azaltıp bitki çaylarına yönelebilirsiniz.
  • Uyku düzeninize dikkat edin, dinlenmeye vakit ayırın. Sağlıklı bir uyku güne zinde başlamanın en önemli kaynağıdır.
  • Odanızı, evinizi, çalışma alanlarınızı havalandırın ve gün ışığının içeri girmesine izin verin.
  • Düşünce tarzınızı değiştirin. Duygularımız hayata bakış açımız ile doğru orantılıdır. Pozitif düşünün. Çevrenizde ki küçük mutlulukları görmeye çalışın.
  • Aileniz, arkadaşlarınız ve sevdiklerinizle zaman geçirin. Keyif alacağınız ortamlar yaratın.
  • Kendiniz için yeni hedefler belirleyin, ara sıra rutin hayatınızın dışına çıkın, yeniliklere açık olun.
  • Sanata, müziğe ve ilgi alanlarınıza zaman ayırın. Kendinizi geliştirin.
  • Hareket edin. Spor yapmak, kısa süreli yürüyüşler yapmak, bisiklete binmek gibi fiziksel aktiviteler bedeninizi harekete geçirerek metabolizmanın hızlanmasını ve vücuda yeterli oksijenin alınmasını sağlayacaktır.
  • Güzel havaları değerlendirin, doğa yürüyüşleri yapın. Tüm canlıların yeni bir mevsime uyanışına tanıklık edin.

 

Bahar yorgunluğu geçici bir durumdur ancak ilerleyen süreçlerde daha ciddi sorunlara neden olabilir, bunun yanı sıra belirtiler farklı hastalıkların sebebi de olabilmektedir. Eğer bahar yorgunluğu belirtilerini hissediyorsanız ve uzun süredir bahar yorgunluğu yaşıyorsanız bir uzmandan destek almanız yararlı olacaktır.

 

PDR Uzmanı Burcu Gök’ün tüm yazılarını okumak için tıklayın…